Az oldalunkon cookiekat használunk, hogy a jövőben minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Termékek Menü

SISAK TULAJDONSÁGOK

3 TIPP VÁSÁRLÁSHOZ | VISELD HELYESEN | TANUSÍTVÁNYOK | INMOLD | HEXOCRUSH | MIPS | ICEDOT | TARKÓRÖGZÍTÉS | SZELLŐZÉS | SZIVACSOZÁS | NAPELLENZŐ | AERODINAMIKA | JET STREAM | OPTIKAI PAJZS | SZELLŐZŐNYÍLÁS FEDÉL | AKTUÁLIS SISAK MODELLEK

 

NE BRINGÁZZ FEJETLENÜL

Akármennyire is tudunk bringázni, akármennyire is vagyunk óvatosak, egy váratlan esemény során a fejünk az, melynek sérülése könnyedén bekövetkezhet, és az súlyos következményeket vonhat maga után. Bukósisak használatával viszont ezek kialakulása drasztikusan csökkenthető!

Hiába takarózunk a nem-tekerek-én-túl-gyorsan, a tudok-én-esni, vagy az ugyan-már-én-nem-esek-el mondatokkal, egy váratlan bukás, vagy baleset során nagy eséllyel fogunk fejsérülést szenvedni, mely kockázatot a fejvédő használata erősen csökkentheti. Már 20 km/h körüli sebesség is elég ahhoz, hogy nyakizmaink és reflexeink (melyek csak gyakorlati tapasztalat során alakulnak ki és fejlődnek) ne nyújtsanak megfelelő „védelmet”.

 

 

A koponyánkat, és azon belül is az agyunkat érő behatások nagyon súlyos következményekkel járhatnak, elégséges védelem híján. Becslések szerint 3 agyrázkódás vagy enyhe fejsérülés elszenvedése után már kialakulhat egy összetett akut szindróma, mely felelős lehet a depresszióért, öngyilkosságért, epilepsziáért, impotenciáért, Alzheimer- vagy Parkinson-kórért. De akár egy sérüléstől is lehet beszédzavar, hallás- vagy látáscsökkenés, koncentrációs vagy memóriazavar, mozgásprobléma, vagy akár érzelmi változás. Persze minden egyéntől függ, a statisztika csak az irányokat mutatja meg, nem teszi kötelezővé a következményeket. 

Ezek kialakulását, illetve az egyéb fejsérülések elszenvedésének lehetőségét csökkentik drasztikusan a jó fejvédők használata! Persze sisak és sisak között is sok különbség lehet. Hogy mire figyelj, és hogy a Rudy Project bukósisakokban milyen technológiák illetve megoldások rejlenek, alábbiakban olvashatsz.

 

 

3 TIPP, HOGYAN VÁSÁROLJ SISAKOT

Ahhoz, hogy a bukósisak megfelelően védjen és ne legyen zavaró használat közben, elég három dologra odafigyelni vásárlás előtt!

 

 ELSŐ TIPP
Legyünk tisztában mire fogjuk használni a fejvédőnk! 
Vegyük számba, hol fogunk többet tekerni: városban-terepen-országúton? A városi felhasználásnál fontos szempont a zártság és nagy tarkóvédelem – mivel nagy erejű, síkfelületről érkező ütésekre számíthatunk főként. Terepen előnyt élveznek a napellenzős és bogárhálós modellek, nagyobb extrémitásnál nagyobb tarkóvédelemmel – nagyobb sebességet, hosszabb viselési időtartamot, valamint szúró és síkfelületű ütéseket feltételezve. Országúton suhanva pedig a szuperkönnyű shield nélküli sisakok részesülnek előnyben – kiemelten előtérbe helyezve az aerodinamikát és a nagy sebesség során felléphető síkfelülettel való ütközéseket. 

 

 MÁSODIK TIPP
Válasszunk megfelelő méretet! 
Akárcsak ruháink, a sisakok is több méretben készülnek és akárcsak a ruháinkból, a sisakokból se vegyünk túl nagyot vagy túl kicsit. A túl kicsi nem fog a fejünkre menni (ne kapedliként hordjuk), a túl nagy pedig ráesik a fejünkre – egyik sem biztonságos! Méretezésük általában betűvel vannak jelölve (S, M, L, XL), de a betűk mögött centiméterekben értendő tartományok vannak. Hogy megtudd, mekkora méretre van szükséged, fogj egy szabócentit vagy egy madzagot, és a homlokunk közepénél körbe tekerve mérd le fejed kerületét.

 

 HARMADIK TIPP
Mindig próbálj vásárlás előtt! Ahány ember, annyi fejforma – ahány modell, annyi kaptafa. Éppen ezért nagyon fontos, hogy próbáljunk fel minél több modellt még vásárlás előtt! Ne köss kompromisszumot, mert több órás tekerés vége felé a kezdeti elviselem-érzés kellemetlen, már a bringázási élményed és teljesítményed csökkenését előidéző érzéssé válik.


 

HA MEGVETTED, VISELD HELYESEN

Attól, hogy a fejünkön van a sisak, még nem biztos, hogy a leírásában leírt védelmet biztosítja, mert ha nem a helyes módon viseljük, nem tudja ellátni funkcióját!

Általános hiba a fejtetőre/homlokra feltolt fejvédő, de akad néhány ennek ellenkező példája is – a szemre letolt változat. Ebben a helyzetben viselt sisak ütés hatására felcsúszik (vagy le), ami miatt csak minimálisan vagy egyáltalán védi fejünk. Ráadásul a becsatolt állheveder további sérülést okoz!

 

A helyes pozícióban sisakunk a homlokunk közepére van igazítva – „egyenesen” áll rajtunk. A tarkórögzítést nem kell megszorítani, csak épp húzzuk meg. Az állhevedert csatoljuk be – becsatolt állapotban férjen be a heveder és az állunk közé az ujjunk. Neve ellenére sose csatoljuk be az állunkon! A csat mindig az állunk alatt legyen!

 

 NE FELEDD
Tekerés közben a kormányon, a hátizsákon lógatott, esetleg otthon a szekrényben tárolt sisak nem véd meg eséskor!


 

SZABVÁNYOK

Sisakjaink tervezésénél fontos szempont, hogy azok a lehető legbiztonságosabbak legyenek. Ennek megfelelően modelljeink többsége egyszerre több különböző nemzetközi szabványnak is megfelelnek. 

 

 MI, MIT JELENT?
CE jelölés esetén a Council Directive 89/686/ECC és a European Technical Standard EN 1078 előírásainak, a CPSC jelölés esetén a U.S. Consumer Product Safety Commision előírásainak, míg az AS/NZS jelölés esetén pedig az Australian Standard AS/NZS 2063 előírásainak felel meg az adott modell.


 

INMOLD-TECHNOLÓGIA

A sisak feladata az esetlegesen a koponyánkra, és az agyunkra ható erők elvezetése – ezáltal védve ezen testrészünk épségét – miközben nem lehet kényelmetlen, mert az csökkentené a koncentrációnk, és a teljesítményünk. Ez a feladat nem is olyan könnyű, mint elsőre talán látszik. Ha túl kemény anyagból készülne a fejvédő, akkor nem lenne képes elnyelni a síkfelületektől érkező erőket; ha pedig túl lágy lenne, akkor az élesebb formákkal szemben nem lenne kellően ellenálló.

Éppen ezért a sisakok több anyagból készülnek: van egy könnyű, puha habréteg belül (többnyire EPS, azaz expanded polystyrene hab), és egy szilárd burkolat kívülről (többnyire polikarbonát). Kezdetekben ezt a két réteget egymáshoz ragasztották, de ütés hatására a két réteg így elmozdulhatott, mivel nincs közöttük szilárd kapcsolat. Ennek következtében könnyedén előfordulhat, hogy egy ütés után a ránézésre ép sisakunk már használhatatlan, mert a kemény héj alatt a hab már törött, vagy összezúzódott. Éppen ezért ennél biztonságosabb technológiát fejlesztettek ki, mely során a hab és a héj rétegét összeolvasztják – ezzel egy, szilárd egységet képezve a két rész között, mely sokkal erősebbé és megbízhatóbbá teszi sisakunk. Ez az InMold-technológia. 

A Rudy Project fejlesztői több modellnél már nem csak ezt a normál verzióját használják ennek a technológiának. Mivel a súlycsökkentés a sisak egyes pontjain túlságosan elgyengíthetik azt, több modellnél a dupla InMold-technológiát alkalmazzák. Ilyenkor az EPS hab és a polikarbonát héj mellett még további strapabírást növelő elemek kerülnek egybeöntésre. Ezek segítségével hiába csak 220 gramm a fejvédő, mégis megfelel a jelenlegi szabványoknak!

 

 MELYIK MODELLBEN ÉRHETŐ EL?
Minden Rudy Project sisak InMold-technológiával készül!


 

HEXOCRUSH-TECHNOLÓGIA

A jelenleg elérhető sisakok túlnyomó része egyrétegű, formára öntött EPS (expanded polystyrene) habból készül. Ennek a technológiának előnye a kis tömeg, a merev de energia elnyelő szerkezet, valamint az egyszerű gyártásból eredő alacsony költség. InMold-technológiával elégséges biztonságot nyújt a jelenlegi szabványokban előírtak szerint, de a Rudy Project fejlesztői nem elégedtek meg ennyivel. Tovább gondolva az EPS habban rejlő lehetőségeket létrehozták a HexoCrush-technológiát.

A HexoCrush-technológia lelke a két különböző sűrűségű EPS habból felépített réteg. A sűrűbb, hexagonális csúcsos réteg nagyobb erőt is kibír struktúrális változás nélkül, míg a köztes habréteg elnyeli és eloszlatja az energiát. Az ezzel a technológiával készült sisak továbbra is kis tömegű marad, míg egy baleset során garantáltan kisebb G-erőhatás éri fejünket benne, mint bármely más modellben!

 

 MELYIK MODELLBEN ÉRHETŐ EL?
A RACEMASTER modellben érhető el a HexoCrush-technológia.


 

MIPS-TECHNOLÓGIA

Az InMold-technológia - mely során a kemény polikarbonát héj és a puha EPS habréteg össze van olvasztva - kiemelkedően erőssé teszi a bukósisakok szerkezetét, de fizikai behatások során az agyunkra ható erőket nem tudja teljes mértékben csökkenteni. Ezen feladatra fejlesztették ki a MIPS rendszert.

 

 

A MIPS-technológia, a nem közvetlen a fejtetőnkre érkező erők hatására az agyunkra ható erőket redukálja, és ezzel nagyban hozzájárul egy esetleges agysérülés elkerüléséhez. A megoldás révén, a fizikai behatás során, a sisak héjszerkezete egy extra rétegen minimálisan el tud fordulni fejünkön, mely mozgás energiaelnyeléssel jár.


 MELYIK MODELLBEN ÉRHETŐ EL?
A RUSH és a RACEMASTER modellekben találod meg a MIPS-technológiát. 


 

KÉNYELMES ÉS JÓL KEZELHETŐ TARKÓRÖGZÍTÉS

A Rudy Project sisakok híresek kényelmükről, amit az ergonómia tanulmányozásával, részletekbe menő tervezéssel, innovatív anyagfelhasználással és fejlett technológiákkal érnek el. A hosszú ideje folyamatosan fejlesztgetett R.S.R. racsnis tarkórögzítés egyike ezen komfortnövelő tényezőknek.

Kis tömeg, a fejet körbeölelő kialakítás és a menetközben is könnyedén, egy kézzel is állíthatóság jellemzi. Az R.S.R.7 kiviteltől felfele a tarkórögzítés függőelegesen is állítható 3 pozícióban, ezzel téve lehetővé, hogy a lehető legkényelmesebben rögzítsük fejünkön a sisakot! 

 

 MELYIK MODELLBEN MILYEN?
Az aktuális modellekben alkalmazott R.S.R. tarkórögzítések típusairól a lap alján találsz összefoglaló táblázatot.


 

MINDIG HŰS FEJ

A maximális komfort egyik alapja a hűs és száraz fej. Éppen ezért a Rudy Project tervezői hatalmas energiát fektetnek abba, hogy szélcsatornák és komplex szoftverek segítségével jól szellőző fejvédőket készítsenek, ráadásul mindezt úgy, hogy vagány designba „csomagolják”.

A sisakokban kialakított légcsatornák a lehető legtöbb hőt vezetik el a fejünkről, ezzel megakadályozva a sportolás közben testünk által termelt hő okozta teljesítménycsökkenést és hatékonyan párologtassák el az izzadtságunk. 


 

CSERÉLHETŐ SZIVACSOZÁS

A Rudy Project sisakok magas minőségének egyik kulcsa a kivehető, mosható és cserélhető szivacsozás – hisz a fejvédők ezen része is koszoldik, beleizzadunk, és viselés közben kopnak is. Ráadásul a legtöbb modellhez két különböző kivitelű szivacsozás alaptartozék: egy normál és egy bogárhálós. Ezen apróságok tovább növelik kényelmünket és hosszabb ideig tudjuk használni sisakunkat. 

 

 ELHASZNÁLÓDOTT?
A Rudy Project sisakok szivacsozása külön is megvásárolható. A jelenleg elérhető termékeket ide kattintva listázhatod.


 

NAPELLENZŐVEL VAGY NÉLKÜLE?

Szinte minden Rudy Project sisak alaptartozéka egy napellenző is, amit könnyedén fel- illetve le tudsz szerelni. Ezen egyszerű funkció révén ugyanazon modell lehet egy mountain bike- vagy egy országúti kerékpáros fejvédője is.

Te döntöd el, miként használod a sisakodat - napellenzővel, vagy nélküle. A napellenzők külön is megvásárolhatók!

 

 MELYIK MODELLHEZ ALAPTARTOZÉK?
A RACEMASTER, WINDMAX*, PROTERA, STERLING PLUS, AIRSTORM és RUSH modellekhez alaptartozék a napellenző. 
*A WINDMAX modell esetében két különböző méretű napellenző van a dobozban!


 

FEJLETT AERODINAMIKA

Az aero fejvédők tervezésénél fontos szerepet kapott a legendás aerodinamikai guru, John Cobb. Szakértelme, hatalmas tapasztalata és különleges látásmódja, valamint a szélcsatornás tesztek során kialakított egyedi gerinc és tarkó formájuk révén a triatlon és időfutam szegmensek egyik legjobb sisakjai a Rudy Project WING57 és BOOST01 modellek.

A legnagyobb elismerés, hogy a Hawaiin megrendezésre kerülő IRONMAN világbajnokságon immáron hatodik egymást követő évben a legtöbb versenyző által viselt aero sisak a Rudy Project WING57! 


 

VORTEX KILLER SYSTEM

Íme a fő úttörő eredménye a sisak formatervezés és kialakítás tudományos kombinációjának – a sisak mögötti légörvények megszüntetése illetve redukálása, miközben kellő szellőzést biztosít. A Rudy Project aero sisakok Vortex Killer System kialakítása rendkívül jó hatékonysággal távolítja el a hőt fejünkről, miközben a tarkó mögötti légörvények kialakulását csökkenti és ezzel a kerékpározás hatékonyságát növeli.

Ahhoz, hogy a Vortex örvényeket kontrollálják, melyek instabilitást és visszahúzó erőt okoznak, a Rudy Project tervezői a sisakon belül különleges csatornákon irányítják a levegőt. Ennek köszönhetően nem csak a tarkó mögötti turbulencia csökken, de a fejünk szellőzése is hatékonyabbá vált.


 

JET STREAM  EXTRA AERODINAMIKAI ELEM

A WING57 modell alaptartozéka a JET STREAM névre keresztelt, mágnesesen rögzíthető aerodinamikai elem, mely a kerékpáros hát- illetve vállkonfigurációjától, testtartásátl függően extra levegő áramlás irányítást biztosít.


 

OPTIKAI PAJZS

Az aero sisakok aerodinamikai együtthatóját, valamint szemünk védelmét növeli a teljesen integrált és eltávolítható optikai pajzs. A fejlett polikarbonát lencsetechnológia segítségével a WING57 illetve BOOST01 modellek lencséi megvédik szemünk a káros UV sugaraktól, és csökkentik a zavaró csillogásokat.


 

SZELLŐZŐNYÍLÁS FEDELEK

Az aero sisakok használatakor a lehető legkisebb légellenállás elérése a cél, miközben azért kellő szellőzét is biztosítani kell fejünk számára. A Rudy Project fejlesztői éppen ezért a két elülső szellőzőnyílást úgy tervzeték meg, hogy adott esetben félig, vagy akár teljes egészében le lehessen zárni.

A két különböző - egy hálós és egy teli - kialakítású szellőzőnyílásfedél alaptartozéka minden aero modellünknek.